Terug naar Blogs
De geschiedenis van Microsoft Dynamics - Eswelt

De geschiedenis van Microsoft Dynamics

​Microsoft Dynamics lijkt is nu al een paar jaar een grote speler binnen het Business Solutions veld. Hoe is het eigenlijk allemaal begonnen en hoe kwam Microsoft tot de software die tegenwoordig wordt erkend als een van de meest stabiele en betrouwbare Enterprise software op de markt?

Hoe het allemaal begon voor Microsoft en Dynamics

Voor gebruikers van de software is het niet meer dan normaal dat Microsoft is verbonden aan de Dynamics software. Het is voor velen dan ook een verrassing dat de software eigenlijk niet in-house is geboren. Alle onderdelen die nu het Dynamics pakket maken, waren ooit losse systemen die hun respectievelijke markten domineerde met niche oplossingen.

In 2001 deed Microsoft de eerste acquisitie, ze kochten toen Great Plains. Great Plains had op zijn beurt eerder al Solomon Software gekocht om hun Dynamics Release 1.0. compleet te maken. Later dat jaar werd ook softwarebedrijf iCommunicate aangekocht. Met deze aankoop was Microsoft klaar voor de lancering van Dynamics 8.0. Ze hoopte met deze twee aankopen zelf de software te kunnen uitbreiden tot een pakket dat hun gehele Business Solutions tak kon bedienen maar kwamen er al snel achter dat de acquisitie van extra systemen nodig zou zijn.

Om het Dynamics pakket verder uit te breiden kocht Microsoft in 2002 het Europese softwarebedrijf Damgaard Data. Zij hadden net een fusie met Navision achter de rug, dus hiermee haalde ze de kennis van twee pakketten in huis. Met deze acquisitie voelde Microsoft zich klaar om te beginnen met de ontwikkeling van hun eigen pakket. Door deze aankoop hadden ze zowel Amerikaanse als Europese kennis en klanten in huis. Een goede basis voor een Business Solutions pakket dat de hele markt moest gaan bedienen.

Een eigen divisie

De laatste acquisitie was het startsein voor een eigen Business Solutions Divisie. Deze deed in de eerste jaren niets meer dan het uitbrengen van updates voor de door hen aangekochte software. Achter de schermen waren ze hard bezig om hun eigen “Microsoft CRM” te lanceren.

In 2003 werd “Project Green” aangekondigd. Het was het eindproduct geboren uit Microsofts’ visie om alle ERP- en CRM-software onder te brengen in één softwarepakket. Dit pakket zou volgens de softwareontwikkelaars al in 2004 op de markt moeten komen en er werden mensen uit de markt uitgenodigd om een beta-versie te testen.

De release liet echter even op zich wachten. Zelfs met alle kennis die ze in huis hadden gehaald, was het samenvoegen van vier verschillende systemen uitdagender dan gedacht. De release van Project Green werd daarom uitgesteld zodat Microsoft het product nog meer kon verfijnen en integraties met andere producten zoals Office en Outlook konden toevoegen.

De geboorte van Microsoft Dynamics

In 2006 werden de eerste voorzichtige stapjes naar het huidige Dynamics pakket gezet. Navision werd Dynamics NAV, Axapta werd Dynamics AX, Great Plains werd Dynamics GP, Solomon werd Dynamics SL en Microsoft CRM werd – weinig verrassend – Dynamics CRM. Project Green werd ondertussen doodverklaard, en Microsoft kondigde aan dat ze zich gingen richten op de ontwikkeling van Dynamics.

In 2007 introduceerde ze de Cloud binnen Dynamics CRM. Hiermee zette Microsoft de eerste stappen naar een meer flexibele toekomst. In 2011 kwam daar een meer Agile aanpak bij met tweejaarlijkse updates en langzaamaan kregen ook de andere Dynamics Producten een web client.

In 2016 kwam daar dan echt het Microsoft Dynamics 365 pakket zoals wij het nu kennen. Klanten kunnen het hele pakket afnemen of alleen de programma’s binnen Dynamics die ze nodig hebben.

Het plan was ooit om het te introduceren als een SaaS-only product, maar op dit moment kunnen klanten zelf weten of ze het product in de cloud, on-premise of een hybride variant van de twee willen gebruiken. Dynamics staat nu bekend als een toegankelijk product dat zich perfect kan schikken tot verschillende type bedrijven. Je neemt alleen af wat je nodig hebt en je kunt de dienstverlening aanpassen op het moment dat je bedrijf groeit.