SAP geschiedenis

De geschiedenis van SAP

SAP kennen we nu allemaal als de marktleider op het gebied van ERP-systemen. Met 335.000 klanten in 180 landen, is het SAP ERP-systeem het hart van veel organisaties. Maar hoe kom je als bedrijf eigenlijk tot zulke aantallen? Om een antwoord op die vraag te krijgen, duiken wij vandaag in de geschiedenis van SAP.

1972 – 1976: IBM verliest vijf medewerkers

In 1972 besluiten vijf ontwikkelaars bij IBM om hun baan op te zeggen en met elkaar een nieuw bedrijf te starten. Ze hebben op dat moment al een idee voor gestandaardiseerde software, maar kunnen geen aansluiting vinden bij het team dat dit binnen IBM moet realiseren. Dat remt ze echter niet in hun drive om deze software ook echt te gaan ontwikkelen. Als het niet binnen IBM kan, dan maar erbuiten. Ze zeggen alle vijf hun baan op en daarmee is SAP geboren. Ze beginnen meteen software te ontwikkelen die de ouderwetse prikklok moet vervangen door realtime software bij Imperial Chemical Industries in Östringen. Vanuit dat idee ontwikkelen ze verder en in 1973 brengen ze hun eerste commerciële product op de markt, SAP R/98, dat zich vooral richt op accounting en payrolling.

Het idee klinkt nu simpel, maar in die tijd was hun visie revolutionair. Niemand ontwikkelde nog standaard software voor realtime dataprocessing. Na tweeënhalf jaar hebben ze al 40 klanten en 25 medewerkers. Dit simpele idee blijkt dus een groot succes.

1976 – 2000: SAP groeit en gaat online

In 1976 brengen ze een vernieuwde variant van de software uit, die naast payrolling en accounting ook opties voor materiaalmanagement en productieplanning heeft. Een jaar later worden de eerste voorzichtige stappen buiten Duitsland gezet: twee bedrijven in Oostenrijk kopen de SAP-software. In 1981 brengen ze een geüpdatete versie uit en staan ze voor het eerst op een grote IT-beurs. De software wordt stabieler en na een wetswijziging in 1986, die het bijhouden van administratie en het deponeren van stukken verplicht maakt, zien ze een ontzettende groei in de verkoop van hun software. Ze beginnen in dit jaar ook aan de ontwikkeling van een nieuwe versie van de software. In 1988 gaat het bedrijf de Duitse beurs op. Vanaf dat moment kan iedereen een stukje SAP AG bezitten.

In 1991 presenteren ze een nieuw project op de CeBIT in Hannover. Met een ‘client-server’-concept, een mooie interface, relationele databases en support voor meerdere servers, lijken ze een nieuwe markt aan te boren: het MKB. In 1992 wordt deze software gelanceerd en dat resulteert in een nieuwe periode van groei voor het bedrijf. In 1996 gaan ze de samenwerking aan met Microsoft om ook diensten “online” aan te bieden. Het internet staat op dat moment nog in de kinderschoenen, dus het lijkt een riskante move voor een bedrijf dat binnen de toen traditionele markt ook nog veel te winnen heeft. Ze hoeven echter niet lang te wachten op online succes. In 1999 gebruiken grote namen zoals FC Bayern Munich, MLP, Hewlett-Packard, Visteon en Hoechst Marion Roussel mySAP.com. De vroege shift naar online zorgt ervoor dat ze in 2000 de marktleider zijn op het gebied van e-business solutions. Tegelijkertijd breiden ze ook uit naar Azië en implementeren ze ondersteuning voor o.a. de Japanse taal binnen hun software.

2000 – tot nu: SAP gaat naar de cloud

Wat begon als mySAP.com, evolueerde naar mySAP-technologie en bereikt in 2003 een nieuw hoogtepunt met SAP NetWeaver. Hiermee kunnen ze snellere en flexibelere bedrijfstoepassingen aanbieden die end-to-endbedrijfsprocessen ondersteunen, of ze nu wel of niet op SAP-software draaien. In 2004 brengen ze de eerste versie van deze software ook echt op de markt. Het wordt een groot succes: in het eerste jaar schaffen meer dan 1000 klanten het product aan.  

Vanaf 2010 maakt SAP hun “altijd en overal”-belofte openbaar. Ze willen overschakelen van ‘on-premise’-oplossingen naar een volledig cloudbased aanbod. In 2011 wordt voor het eerst een versie van SAP HANA geïmplementeerd. Met deze software kunnen klanten in luttele seconden data analyseren. Een analyse die voorheen dagen of zelfs weken in beslag nam. In 2014 nemen ze Concur Technologies en hun cloudbased travel en expense managementsoftware over. Deze overname kostte ze 8,3 miljoen dollar en is daarmee de duurste overname van SAP tot nu toe.

In 2014 gaan SAP en IBM een samenwerking aan voor de verkoop van cloudbased services. In 2015 komt daar een samenwerking met HPE bij om nog stabielere en veiligere hybride oplossingen van SAP HANNA te kunnen leveren. 2015 is ook het jaar waarin ze officieel S/4 HANNA introduceren. Er is zowel een cloud- als ‘on-premise’-variant wat ervoor zorgt dat klanten direct op de cloud kunnen gaan werken of deels op de cloud kunnen werken met een hybride variant.

In 2016 en 2017 sluiten de twee giganten Apple en Google samenwerkingsovereenkomsten met SAP. Dit betekent dat ze een nog betere mobiele service kunnen verlenen en dat SAP HANA nu ook beschikbaar is op het Google Cloud Platform. Hierdoor is de software, die al beschikbaar was op Amazon AWS en Microsoft Azure, vanaf nu dus te vinden op de drie grootste ‘public cloud’-platformen.

De toekomst van SAP met S/4HANA

Wanneer we naar SAP kijken, zien we een bedrijf dat gedreven wordt door innovatie en nieuwsgierigheid. Ze hadden in het verleden precies de juiste dosis lef om te investeren in opkomende technologieën en om uit te breiden naar nieuwe markten. Met S/4 HANA breekt er voor het bedrijf een nieuwe periode aan waarbij de focus van software verschuift naar dienstverlening. Hierin zitten voor het bedrijf natuurlijk de nodige uitdagingen, zeker nu er ook steeds meer specialistische dienstverleners de cloud-ERP-markt betreden. Toch zien wij ook kansen. Vanwege de grote legacy die SAP met zich meebrengt, hebben ze zeker de kans om zich ook hier weer te ontwikkelen tot innovatieleider. Met S/4HANA sturen ze in ieder geval een duidelijke “cloud first”-boodschap naar de markt, een teken dat cloud-ERP dé toekomst voor SAP gaat worden.